Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2016

Τα κουιζ πολιτιστικού περιεχομένου στην εκπαιδευτική διαδικασία: μια σύγκριση

Ενημέρωση 3/12/2016: Η ανάρτηση δημοσιεύτηκε χτες στο alfavita.gr.  Επίσης, χτες πρόσεξα και την επική αυτή λεπτομέρεια (δείτε εικόνα):


Ψάχνω τώρα για κάποιο έγκυρο email του Υπουργείου και της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων και θα ενημερώσω ξανά την ανάρτηση αν και όταν πάρω απάντηση από αρμόδιους φορείς. Ηθικό δίδαγμα: η προχειρότητα και η αμορφωσιά ανταμείβονται: για τους "ημέτερους" λεφτά υπάρχουν. Για την ουσιαστική στήριξη της Δημόσιας Παιδείας δεν υπάρχουν. 
-----------------------------------------------------------------------------

Κουιζ 1:
Την περσινή σχολική χρονιά 2015-16 λάβαμε στο Εσπερινό Γυμνάσιο - Τ.Λ. Αργοστολίου ένα φάκελο από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων με περιεχόμενο επιστολή του Περιφερειάρχη κ. Θεόδωρου Γαλιατσάτου, 8 DVD και τρία στυλό με τυπωμένα λογότυπα Ευρωπαϊκών προγραμμάτων στο χώρο της Εκπαίδευσης. Σκοπός της επιστολής ήταν η ενημέρωση των εκπαιδευτικών της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων σχετικά με ένα νέο ψηφιακό παιχνίδι το οποίο καλούσε τους μαθητές να δοκιμάσουν τις γνώσεις τους στη γεωγραφία, την ιστορία και τον πολιτισμό της Ευρώπης, στη λειτουργία των θεσμών της Ε.Ε. και τέλος στον πολιτισμό και την ιστορία των Ιονίων Νήσων. Η επιστολή ενημέρωνε επίσης ότι το παιχνίδι ονομάζεται GeoQuiz και είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα http://ionian-game.polyptychon.gr/

Κουιζ 2:
Την περσινή σχολική χρονιά 2015-16 στο Εσπερινό Γυμνάσιο - Τ.Λ. Αργοστολίου πραγματοποιήθηκε από την Α' τάξη Λυκείου ερευνητική εργασία με αντικείμενο τη μελέτη των εφαρμογών (apps) για συσκευές Android και τη δημιουργία εφαρμογής σε μορφή κουιζ για το Κεφαλονίτικο ιδίωμα μέσω του περιβάλλοντος App Inventor, το οποίο έχει ενταχθεί πλέον στη διδακτική ύλη της τάξης και στο σχολικό εγχειρίδιο του μαθήματος επιλογής "Εφαρμογές Πληροφορικής". Σημειώνεται ότι η εργασία των μαθητών βασίστηκε στην εργασία της Α' τάξης 2014-15, η οποία δημιούργησε ειδική κατηγορία "Κεφαλονίτικο ιδίωμα" στο ελεύθερο λεξικό του Διαδικτύου "Βικιλεξικό" στην οποία καταχώρισε 50 λέξεις.  Η εφαρμογή ονομάστηκε "Νογάτε Κεφαλονίτικα;" και έχει αναρτηθεί στο blog του σχολείου. 

Καλούμε τους εκπαιδευτικούς, σχολικούς συμβούλους, παράγοντες τοπικής αυτοδιοίκησης καθώς και τους μαθητές της Περιφέρειας να "δοκιμάσουν" και τα δυο κουιζ και να τα συγκρίνουν. 


Ενημερώνουμε πάντες ότι η εφαρμογή "Νογάτε Κεφαλονίτικα;" δημιουργήθηκε με υλικό το οποίο διατίθεται δωρεάν και ελεύθερα στο Διαδίκτυο χρησιμοποιώντας περιβάλλον προγραμματισμού το οποίο διατίθεται δωρεάν και ελεύθερα στο Διαδίκτυο. Επιπλέον δεν επιβάρυνε με κανέναν τρόπο τον προϋπολογισμό λειτουργίας του σχολείου: η εργασία διεκπεραιώθηκε από τους μαθητές και την εκπαιδευτικό τους στο πλαίσιο του θεσμικά κατοχυρωμένου από το Υπουργείο Παιδείας μαθήματος "Ερευνητική Εργασία (Project)" και σε συμφωνία με τις κατευθυντήριες γραμμές του Προγράμματος Σπουδών για το εν λόγω μάθημα, ενώ τονίζεται ότι εφαρμόστηκε και η επιθυμητή από το ΥΠΑΙΘ αρχή της "διαθεματικότητας" μέσω της ένταξης στο πρότζεκτ αντικειμένου του 7ου Κεφαλαίου του σχολικού βιβλίου "Εφαρμογές Πληροφορικής".


Καλώ τον Περιφερειάρχη κ. Θεόδωρο Γαλιατσάτο και τους παράγοντες του Υπουργείου Παιδείας που ενέκριναν τη δημιουργία και διανομή του "GeoQuiz" στα σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπ/σης Ιονίων Νήσων να ενημερώσουν πάντες σχετικά με την προέλευση του υλικού που χρησιμοποιήθηκε για τη δημιουργία του κουιζ και το περιβάλλον προγραμματισμού στο οποίο δημιουργήθηκε. Επιπλέον, οφείλει ο εκπαιδευτικός κόσμος να ενημερωθεί για τον προϋπολογισμό του εγχειρήματος και τον τρόπο με τον οποίο το εν λόγω κουιζ εντάσσεται στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η επισύναψη - και όχι απλή επίκληση - του εγκριτικού εγγράφου 124814/Δ2/04.08.2015 του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων (το οποίο δεν φαίνεται να είναι αναρτημένο στο Διαδίκτυο) θα ήταν πολύ διαφωτιστική και ενδεχομένως να εξηγούσε όλες τις λεπτομέρειες που λείπουν για να σχηματίσει κανείς μια ολοκληρωμένη άποψη περί της αρτιότητας του κουιζ ως εκπαιδευτικό εγχείρημα. Ειδικότερα θα ήταν πολύ χρήσιμη η εξήγηση:

* του λόγου για τον οποίο ενώ το παιχνίδι βρίσκεται αναρτημένο δωρεάν και ελεύθερα στο Διαδίκτυο, θεώρησαν απαραίτητο οι εμπλεκόμενοι να αποστείλουν 8 DVD στο Εσπερινό Γυμνάσιο Αργοστολίου και υποθέτω και στα 50 σχολεία του πίνακα αποδεκτών (σύνολο 400 DVD), επιβαρύνοντας τον αντίστοιχο προϋπολογισμό του έργου.

* του λόγου  για τον οποίο ενώ το εγχείρημα έχει λάβει έγκριση από το Υπουργείο, το παιχνίδι έχει αναρτηθεί σε σελίδα με domain "polyptychon". Θα ήταν αναμενόμενο να φιλοξενείται σε κάποιον ιστότοπο που να υπάγεται στο Υπουργείο Παιδείας ή στην Περιφέρεια, και όχι στον ιστότοπο της εταιρίας που προφανώς χρηματοδοτήθηκε για να το δημιουργήσει.

* της επικαλούμενης "διαδραστικότητας" ενός παιχνιδιού που εξαντλείται στην απλή συμπλήρωση τριών ερωτηματολογίων πολλαπλών επιλογών, χωρίς τη δυνατότητα π.χ. επιλογής επιπέδων ή προσαρμογής στις ιδιαίτερες ανάγκες των προγραμμάτων σπουδών της κάθε τάξης στην οποία απεθύνεται, ή της αποστολής feedback κ.ο.κ.

Ο "ορθολογισμός" στην Εκπαίδευση... λεπτομέρεια της αρχικής σελίδας του παιχνιδιού. Ιδιωτική επιχείρηση χρηματοδοτείται από ΕΣΠΑ για τη δημιουργία ενός κουιζ γνώσεων, την ίδια στιγμή που εκατοντάδες σχολεία υπολειτουργούν με τεράστια κενά σε υλικό και ανθρώπινο δυναμικό.

Με εκτίμηση,

Ασημίνα Θεοφιλάτου
Εκπαιδευτικός ΠΕ19
Αργοστόλι, Κεφαλονιά

Υ.Γ. Είμαι βέβαιη πως τόσο η Περιφέρεια όσο και το Υπουργείο Παιδείας δεν περίμεναν να ασχοληθεί κανείς με το πού είναι αναρτημένο το παιχνίδι και γιατί. Ούτε ότι θα έμπαινε κανείς να διερευνήσει τον ιστότοπο για να μάθει περισσότερα για την εταιρία. Καθ'όλα αξιόλογη και σεβαστή η παρουσία της στον χώρο της παροχής υπηρεσιών σε φορείς Πολιτισμού (για να μην παρεξηγηθούμε!). Όμως δεν είναι λίγο προκλητικό να αναλαμβάνει το σχεδιασμό εκπαιδευτικού παιχνιδιού, χωρίς τη συμμετοχή... εκπαιδευτικού; Δείτε εδώ το προφίλ της εταιρίας στο polyptychon.gr. Και μια φιλική συμβουλή προς Περιφέρεια και Υπουργείο Παιδείας: μην παίζετε με τη νοημοσύνη μας. Την επόμενη φορά που θα εγκρίνετε τέτοιο έργο φροντίστε τουλάχιστον να φιλοξενηθεί σε δικό σας ιστότοπο, στολίστε το ως είθισται με διάφορες αναλύσεις για την εκπαιδευτική του αξία... και αφήστε εμάς να σηκώνουμε μόνοι μας το βάρος των επιπτώσεων της κρίσης στη Δημόσια Παιδεία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου