Το Σάββατο 30 Μαΐου 2015 δημοσίευσα αυτήν εδώ την ανάρτηση, η οποία αναδημοσιεύτηκε και σε αρκετά εκπαιδευτικά portals (δείτε εδώ τη σχετική αναζήτηση). Ήρθε λοιπόν τώρα η στιγμή να ασχοληθώ με τη διεθνή διάσταση των "περίφημων" Πανελληνίων "μας". Θα παραθέσω τα απαραίτητα δεδομένα σε μορφή "μελέτης περίπτωσης" (case study) ώστε ο κάθε νοήμων άνθρωπος να μπορεί να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα. Και επειδή όπως στα έγκυρα επιστημονικά συγγράμματα η τεκμηρίωση είναι το Α και το Ω, τα επίσημα στοιχεία είναι διαθέσιμα σε όποιον επιθυμεί να επιβεβαιώσει ότι δεν τα έχω βγάλει από το μυαλό μου (δεν τα παραθέτω δημόσια επειδή πρόκειται φυσικά για προσωπικά δεδομένα).
Ξεκινάω με τη συνέντευξη του Γ.Γ. της Μαθηματικής Εταιρίας κ. Τυρλή στο 360pedia. Απομαγνητοφωνώ τα επίμαχα σημεία (από το 2:49 έως 3:24 εδώ επειδή και εγώ όταν βλέπω εσωτερικό σύνδεσμο σε άρθρο διστάζω να το "πατήσω", για να εξοικονομήσω πολύτιμο χρόνο)
Η δημοσιογράφος ρωτά τον κ. Τυρλή αν είναι απαραίτητο να είναι τόσο ψηλό το επίπεδο των επιτυχόντων στα πανεπιστήμια, και αυτός απαντάει ότι "αυτό είναι μια πολύ μεγάλη συζήτηση που πρέπει να γίνει για το τι παιδεία θέλουμε και τι πανεπιστήμια θέλουμε. Η πραγματικότητα η διεθνής λέει ότι στις σχολές υψηλών απαιτήσεων, απαιτείται οι υποψήφιοι να έχουν πολύ υψηλές επιδόσεις. Δεν νομίζω ότι υπάρχει πανεπιστήμιο στον κόσμο ή χώρα στον κόσμο για τις σχολές υψηλού επιπέδου που δεν έχει πολύ αυστηρά κριτήρια, άρα αυτό είναι μια διεθνής πρακτική".
Ο κ. Τυρλής έχει απόλυτο δίκιο για τις υψηλές απαιτήσεις των πανεπιστημίων σε διεθνές επίπεδο: μάλιστα, οι επιδόσεις ενός μαθητή στις δικές μας Πανελλήνιες αποτελούν πλήρως αναγνωρισμένα διαπιστευτήρια για την εισαγωγή των Ελλήνων υποψήφιων φοιτητών στις Πανεπιστημιακές Σχολές του Ηνωμένου Βασιλείου. Δεν χρειάζεται παρά να "γκουγκλίσει" κανείς τη φράση "vevaiosi prosvasis" για να διαπιστώσει ότι οι Βρετανοί έχουν πάρα πολύ καλή γνώση του δικού μας συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, και ότι το αποδέχονται ως ισότιμο του δικού τους. Και αυτό βεβαίως είναι παρά πολύ θετικό! ΟΜΩΣ ΜΟΝΟΝ ΟΤΑΝ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΥΤΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΟΜΑΛΑ. Κάτι που σαφέστατα εν προκειμένω δεν συμβαίνει, και εξηγώ αμέσως (επαναλαμβάνω, τα στοιχεία είναι 100% πραγματικά):
Έστω άριστος μαθητής, ο οποίος στην Γ' Λυκείου 2014-15 ακολουθεί την Τεχνολογική Κατεύθυνση, Κύκλο Πληροφορικής και Υπηρεσιών, και προετοιμάζεται για Πανελλήνιες. Αποφασίζει παράλληλα να υποβάλει αίτηση σε Βρετανικά Πανεπιστήμια που βρίσκονται ανάμεσα στα 10 καλύτερα του κόσμου στα αντίστοιχα rankings (κατατάξεις), στον κλάδο των Ηλεκτρολόγων/Ηλεκτρονικών Μηχανικών. Ακολουθεί βήμα-βήμα το σύστημα UCAS (βαθμολογίες προηγούμενων ετών, προσωπική δήλωση, συστατική επιστολή κλπ) και ανάμεσα στις επιλογές του είναι και το Imperial College του Λονδίνου (2ο στο Η.Β., 9o στην παγκόσμια κατάταξη). Του ζητούν επιπροσθέτως προσωπική συνέντευξη μέσω Skype, την οποία διεκπεραιώνει επιτυχώς. Και έρχεται η απάντηση με τη μορφή conditional offer (προσφορά υπό όρους, η οποία από μόνη της αποτελεί επιτυχία αφού μόνο 1 στους 5 υποψήφιους φτάνει στο σημείο αυτό) που ζητά γραπτή επίδοση 19 στα τρία βασικά μαθήματα (Μαθηματικά, Φυσική, Προγραμματισμό).
Και έρχεται αισίως η στιγμή να δώσει o μαθητής αυτός Πανελλήνιες. Και η vevaiosi prosvasis εμφανίζει τις εξής βαθμολογίες στη γραπτή εξέταση:
Μαθηματικά: 17
Φυσική: 20
Προγραμματισμός: 19,5
Και έρχεται στη συνέχεια η απάντηση του Imperial: "near miss", δηλαδή "παραλίγο επιτυχής".
Ας μου πει ο κ. Τυρλής τι εξήγηση πρέπει να δώσει το παιδί στο Imperial για την "αποτυχία" αυτή. Μήπως να επισυνάψει στην αίτησή του τα κατά δήλωσή του Γ.Γ. "δυσκολότερα θέματα όλων των εποχών, από το 2000 και μετά που καθιερώθηκε το ισχύον σύστημα" και να εξηγήσει ότι ΜΕ ΑΥΤΑ τα θέματα έγραψε 17 στα Μαθηματικά; Ή μήπως τα στατιστικά στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, που δείχνουν ότι επίδοση 15-18 στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης πέτυχαν μόλις το 6,22% των υποψηφίων της συγκεκριμένης κατεύθυνσης και κύκλου σε Πανελλαδικό επίπεδο; Τη δήλωση του Υπουργού, ο οποίος "καθησυχάζει" τους υποψήφιους ότι "δεν διαγωνίζονται για την απόκτηση κάποιου βαθμού;" Μήπως να στείλει μαζί και το σύνδεσμο προς τη (σουρρεάλ) συνέντευξή του, στην οποία μιλάει παράλληλα για ισορροπημένες βάσεις στα 17000
μόρια και για τη διεθνή πρακτική υψηλών επιδόσεων;
Αγαπητοί κύριοι και κυρίες του Υπουργείου, των επιτροπών, των επιστημονικών εταιριών, ΑΠΛΑ: Έχετε θράσος να μιλάτε για τη διεθνή πραγματικότητα στις εισαγωγικές εξετάσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση... όπως βλέπετε είναι μια πραγματικότητα που γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά, καλύτερα από εσάς. Όμως γνωρίζουμε και αυτό που ΔΕΝ γνωρίζει η "διεθνής πραγματικότητα" για τα δικά σας κίνητρα*. Και επειδή βαρεθήκαμε να παίζετε με τη νοημοσύνη μας, θα φροντίσουμε να κάνουμε ένα knowledge transfer για τη μεταφορά αυτής της γνώσης. Στα προσεχώς.
*Τα γνωστά ψιλά γράμματα: ΔΥΣΤΥΧΩΣ όλα τα δεδομένα έχουν έναν και μόνο κοινό παρονομαστή, που δεν είναι άλλος από τη διαιώνιση της φροντιστηριακής προετοιμασίας του υποψήφιου των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Αυτός και μόνο είναι ο λόγος που οι αρμόδιες επιτροπές κάνουν αλλοπρόσαλλες επιλογές θεμάτων, χωρίς καμία σταθερότητα, κανένα μηχανισμό ελέγχου.... και φυσικά καμία υποχρέωση να λογοδοτήσουν απέναντι στους γονείς που πληρώνουν, τους μαθητές που φθείρουν, και εκείνους τους καθηγητές του δημοσίου που μοχθούν για να προετοιμάσουν ως οφείλουν τους μαθητές στον φυσικό τους χώρο, αλλά σε έναν άνισο αγώνα. Μη γελιέστε, ο γονιός πρέπει να είναι πάντα "στη τσίτα" για να εξασφαλίσει ότι το παιδί του θα έχει πρόσβαση στην παραπαιδεία προκειμένου να αποκτήσει πρόσβαση στην ανώτατη παιδεία. Μήπως νομίζετε ότι υπερβάλλω; Εξηγήστε μου τότε γιατί έσπευσαν 23 (!!!) βουλευτές να κάνουν επερώτηση στη Βουλή για την αύξηση του ΦΠΑ των φροντιστηρίων στο 23%. Δεν είδα να τρέχει κανείς να διαμαρτυρηθεί για την αύξηση του ΦΠΑ στα τρόφιμα και στα είδη πρώτης ανάγκης. Προφανώς οι βο(υ)λευτές αυτοί θεωρούν πολύ σημαντικότερο το να έχει ο γονιός να πληρώνει τα φροντιστήρια των παιδιών του, παρά να έχει να τους δώσει να φάνε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου