Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2025

Ψηφιακοί μετρητές κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας: άλλο ένα βήμα προς την ψηφιακή ΔΥΣΤΟΠΙΑ...

Τετάρτη 29/10/2025, γύρω στις 10:30 π.μ... 

Το συμβάν


Βρίσκομαι στον υπολογιστή μου, έχοντας επιτέλους διαχειριστεί κάποια επείγοντα θέματα υγείας της οικογένειας, με σκοπό να πληρώσω λογαριασμούς που εκκρεμούν. Έχω μόλις "βγάλει άκρη" με το λογαριασμό της ΔΕΗ: ήμουν βέβαιη ότι είχα πληρώσει ένα λογαριασμό το Σεπτέμβρη, γνώριζα ότι εκκρεμούσε κι άλλος - κι άλλοι;;; - και ψάχνοντας τα αρχεία μου, βρήκα ότι η τελευταία μου πληρωμή έγινε 15 Αυγούστου - !!! - και αφορούσε προηγούμενο διάστημα, μιας και ο λογαριασμός του Αυγούστου εκδόθηκε 16/8. Διαπιστώνω για άλλη μια φορά ότι έχω χάσει την αίσθηση του χρόνου... όρκο θα έπαιρνα ότι ήταν Σεπτέμβρης η τελευταία πληρωμή, κι όμως... αναμενόμενο ωστόσο, μιας και είμαι μόνη μου στη φροντίδα ατόμου με βαριά αναπηρία, ενώ έχω η ίδια αναπηρίες και έχω και ανήλικο παιδί. Προτεραιότητα πάντα η υγεία, και μόλις μπει μια τάξη στα τρέχοντα προβλήματα, τότε περνάω στην τακτοποίηση οφειλών. 

Δεν προλαβαίνω να μπω στο web banking - ΜΟΝΟ μέσω υπολογιστή κάνω τραπεζικές συναλλαγές, απεχθάνομαι τα τραπεζικά κλπ apps για κινητά - και κόβεται το ρεύμα. 

Η πρώτη μου σκέψη ήταν πως έπεσε ο γενικός ή κάποια ασφάλεια. Κοιτάω τον πίνακα, όλα εντάξει... στη γειτονιά υπήρχε ρεύμα... οπότε, μού το έκοψε η ΔΕΗ. Ο Νόμος του Μέρφι έχω πει πολλές φορές πως κυβερνάει το σύμπαν οπότε δεν μου έκανε εντύπωση η χρονική σύμπτωση "έτοιμη για πληρωμή - διακοπή ΔΕΗ". 

Βρίσκω τον τηλεφωνικό αριθμό επικοινωνίας 800κάτι και αρχίζω τις κλήσεις. Μαθαίνω ότι όντως είχε δοθεί εντολή για διακοπή, ότι υπάρχουν  διάφοροι τρόποι εξόφλησης και αποφασίζω ότι ο πιο γρήγορος και σίγουρος είναι η επίσκεψη στο τοπικό υποκατάστημα της ΔΕΗ. Τους λέω ότι στο σπίτι έχω άτομο με 85% αναπηρία. Με ρωτάνε "είναι σε μηχανική υποστήριξη;" Παραξενεύτηκα: γιατί με ρωτάνε; Μόνο αυτή η αναπηρία έχει σημασία; (Κρατήστε το αυτό, θα εξηγήσω στη συνέχεια τι παίζει) 

Το κατάστημα της ΔΕΗ είναι κοντά στο σπίτι μας, οπότε ετοιμάζω την αδελφή μου και σε πέντε λεπτά με τα πόδια ήμασταν εκεί. Συνάντησα και μια πρώην μαθήτριά μου που δεν ήξερα ότι εργάζεται στο κατάστημα, μού είπε τι πρέπει να κάνω, δεν είχε πολύ κόσμο ωστόσο ήταν χρονοβόρες οι υποθέσεις των πελατών που εξυπηρετούνταν με αποτέλεσμα να περιμένουμε τη σειρά μας κάπου 15-20 λεπτά, με την αδελφή μου να είναι σε υπερένταση λόγω διαταραχής συμπεριφοράς - είναι μια μόνο από τις εκφάνσεις της ανοξικής εγκεφαλικής βλάβης που υπέστη το 2005, όμως αυτό δεν είναι θέμα του παρόντος - μέχρι που έρχεται η σειρά μας. Με ενημερώνουν ότι έχει εκδοθεί και ο επόμενος λογαριασμός, με ρωτάνε αν θέλω διακανονισμό - αμέσως αποφασίζω ΟΧΙ, για τέτοια είμαστε τώρα; Να συμβεί κάτι καινούργιο και να ξεχαστώ πάλι, και να μου το κόψουν πάλι; - οπότε πληρώνω επιτόπου 500 φεύγα ευρώ, παίρνω αποδείξεις κλπ, με συμβουλεύουν να κοιτάξω να μπω στο κοινωνικό τιμολόγιο, πολύ ευγενικοί και εξυπηρετικοί όλοι, και φεύγω με τη διαβεβαίωση ότι σε μισή ώρα, ή το πολύ μέχρι τις 3 το απόγευμα θα έχει αποκατασταθεί η ηλεκτροδότηση. Θα λάβω, μου είπαν, και  κάποια sms με οδηγίες για κάποιους χειρισμούς που θα πρέπει να κάνω εγώ στον πίνακα... περίεργο μού φάνηκε αλλά ΟΚ, θα έχει σχέση με τον ψηφιακό μετρητή. Τον οποίο δεν ήθελα, κάτι είχα υποψιαστεί, δεν έχω συνηθίσει να μου "αναβαθμίζουν" εν απουσία μου και τζάμπα τον εξοπλισμό μου... 

Πάει η ώρα 4, ρεύμα δεν έχω, sms δεν έχω λάβει... Αρχίζω πάλι τα τηλέφωνα. Και κάπου εδώ αρχίζει η μεγάλη ασυνεννοησία. 

Η πρώτη υπάλληλος μού είπε πως σίγουρα με έχουν επανασυνδέσει, όμως με ενημερώνει πως για να επανέλθει το ρεύμα, πρέπει να κατεβάσω το γενικό, να το αφήσω έτσι για δέκα λεπτά και όταν τον ξανασηκώσω, μέσα σε 6-7 δευτερόλεπτα θα έχει επανέλθει η ηλεκτροδότηση. Περίεργο κι αυτό αλλά ΟΚ, να το κάνω. Έκανα δυο φορές τη διαδικασία... ΤΊΠΟΤΑ. 

Περνάει η ώρα και πλέον έχω αρχίσει να εκνευρίζομαι... ξαναπαίρνω τηλέφωνο, κόβεται η σύνδεση όταν με βάζουν σε αναμονή, ξαναπαίρνω, η ώρα έχει πάει 7 το βράδυ, έχει σκοτεινιάσει... τους λέω "έχετε υπόψη σας ότι είμαι χωρίς ρεύμα από τις 10:30 το πρωί, ενώ έχω πληρώσει από τις 11 - δλδ μόλις μισή ώρα αργότερα - 535 ευρώ μπαμ κατευθείαν στο κατάστημά σας, ότι αν δείτε το ιστορικό του σπιτιού μας δεν έχει ξαναγίνει ποτέ διακοπή από οφειλές στα 44 χρόνια που κατοικούμε στο σπιτικό αυτό, και ότι ο λόγος που έγινε είναι επειδή είχα έκτακτα θέματα υγείας με την πιστοποιημένη ΚΕΠΑ με 85% εφ'όρου ζωής αδελφή μου και ότι στο σπιτικό είμαι και εγώ με ΚΕΠΑ 74% και ανήλικο παιδί που διαβάζει για Πανελλήνιες;;;" Δεν έβγαλα άκρη.

Γύρω στις 7:30 με παίρνει τηλέφωνο μια ξαδέλφη μου και μου λέει "ΤΩΡΑ έρχονται από ΔΕΔΔΗΕ να σε συνδέσουν!!!". Τι είχε συμβεί: το είχα αναφέρει στην ξαδέλφη μου, πήρε ανάποδες, πήγε στην αστυνομία και ωρυόταν για σπίτι με δύο άτομα ΑμεΑ και ανήλικο παιδί χωρίς ρεύμα από τις 10:30, οι αστυνομικοί πήραν τη ΔΕΔΔΗΕ, το συνεργείο ήρθε άμεσα. 

Πίσσα σκοτάδι πλέον, είναι δυο τεχνικοί στο "ρολόι" και κάνουν προσπάθειες να αποκαταστήσουν την ηλεκτροδότηση. Στην αρχή με το φακό του κινητού, στη συνέχεια φέρνουν το μεγάλο φακό από το όχημά τους, παίρνουν διάφορα τηλέφωνα, τίποτα... μού εξηγεί το παιδί πως το πρόβλημα είναι το διακοπτικό στοιχείο και ότι αυτό ελέγχεται από τα κεντρικά στην... Αθήνα. Προσπαθούσαν να βρουν τρόπο να το παρακάμψουν τοπικά. 

Αφού πάλευαν τρία τέταρτα οι άνθρωποι, η ώρα έχει πάει 8:30 το βράδυ, ετοιμάζονται να φύγουν... και χτυπάει το τηλέφωνό μου. Μια κοπελίτσα που δεν ακουγόταν πάνω από 25 χρονών, μου λέει πως είναι από τη ΔΕΗ, σχετικά με το επείγον αίτημά μου. "Αν το επείγον το πιάνετε μετά από δέκα ώρες, με το ΜΗ-επείγον σε πόσες μέρες ασχολείστε;;;" τη ρωτάω. Για να μην πολυλογώ, πατάει ένα κουμπί στη κονσόλα της η κοπελίτσα στην Αθήνα και "ως δια μαγείας", ήρθε το ρεύμα. 

Μηχανική υποστήριξη


Την επόμενη μέρα, μπήκα στο σάιτ της ΔΕΗ για να ψάξω τις προϋποθέσεις για κοινωνικό τιμολόγιο και να συμπληρώσω την αίτηση...

 και πέφτω πάνω στο εξής πεδίο: 

Από την αίτηση ΚΟΤ (Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο) στην πλατφόρμα idika.gr... 


...και η απόρριψη της αίτησής μου. Προφανώς πρέπει να έχω άτομο με μηχανική υποστήριξη στο νοικοκυριό, ή να περιμένω να πάω 70 χρονών. 



Πραγματικά αξιοθαύμαστο εκ μέρους της ΔΕΗ πως έχει κάνει πρόβλεψη για τα άτομα σε μηχανική υποστήριξη, και έτσι εξηγείται η ερώτηση της πρώτης υπαλλήλου στο πρώτο μου τηλεφώνημα. Μαθαίνω επίσης ότι "ΚΟΤ Γ" δικαιούνται επίσης τα νοικοκυριά, όπου όλα τα ενήλικα μέλη είναι άνω των 70 ετών. Αξιοσέβαστο κι αυτό. 

Όμως...

Ήθελα να ήξερα με βάση ποια κριτήρια και ποιες μελέτες κατέληξε ο ΔΕΔΔΗΕ - γιατί στην ουσία περί αυτού πρόκειται, μιας και η ΔΕΗ είναι απλώς πάροχος, όπως τόσες ιδιωτικές εταιρίες που μας παίρνουν τηλέφωνο κάθε τρεις και λίγο για να τους προτιμήσουμε - ότι μόνον τα ως άνω νοικοκυριά - μηχανική υποστήριξη ή/και άνω των 70 ετών όλοι οι ενήλικες - αξίζουν ειδική μεταχείριση τόσο τιμολογιακά, όσο και ενδεχομένως στην απρόσκοπτη παροχή ηλεκτρικής ενέργειας και, ενδεχομένως, στην άμεση αποκατάσταση τυχόν βλάβης ή διακοπής. 

Το σενάριο "Υπουργείο Οξυγόνου"


Αντιγράφω μέρος της σχετικής ανάρτησης που έκανα στο Facebook την ίδια μέρα, 29-10-2025...


Έστω ότι σε ένα ακόμα πιο δυστοπικό μέλλον από τη δυστοπία που ζούμε τώρα, αποφάσισαν κάποιοι να μετατρέψουν το οξυγόνο που αναπνέουμε σε αγαθό που ακολουθεί τους κανόνες της αγοράς (προσφορά/ζήτηση, ιδιωτικοποίηση, υγιής ανταγωνιστικότητα, υγιής επιχειρηματικότητα, χρηματιστήριο οξυγόνου κ.ο.κ.)
1) Είναι υγιής τακτική να γίνει η συγκεντροποίηση του αγαθού; Δλδ να ελέγχεται η παροχή του σε κεντρικό επίπεδο από υπηρεσίες απομακρυσμένες από τον τόπο παροχής;
2) Θα υπάρχουν πελάτες οι οποίοι για τον Α ή Β λόγο, θα τύχει κάποια στιγμή να μην είναι συνεπείς στις οφειλές τους.
α) Είναι ηθικό να προβαίνει η εταιρία σε διακοπή της παροχής;
β) θα βρεθούν υπάλληλοι πρόθυμοι να εκπαιδευτούν και να απασχοληθούν στο Τμήμα Διακοπής Οξυγόνου;


ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΥΣΤΟΠΙΑ


Ο/η υπάλληλος που πάτησε το κουμπί και έκοψε το ρεύμα... η κοπελίτσα που πάτησε το κουμπί και ήρθε το ρεύμα, "τη δουλειά τους κάνουν". Αυτό τους έχουν πείσει, αυτό έχουν πείσει τον εαυτό τους, ότι δεν πρέπει να τους νοιάζει ποια ανθρώπινη ιστορία βρίσκεται πίσω από την "εντολή διακοπής": εγώ δεν ξέρω τίποτα, παίρνω έναν μισθό της πείνας, πάλι καλά που τον έχω δλδ, τι με νοιάζει εμένα αν με το πάτημα ενός κουμπιού δυσκολεύω τη ζωή ανθρώπων με αναπηρίες, ανθρώπων με παιδιά, και έμειναν χωρίς ρεύμα για δέκα ώρες. Ας πρόσεχαν. Ας ήταν συνεπείς. Εγώ δεν φταίω σε τίποτα. 

Και κάπως έτσι συνεχίζεται και διαιωνίζεται ο κοινωνικός αυτοματισμός, στην εποχή του μετακαπιταλισμού, όπου όλες οι ανθρώπινες αξίες σιγά σιγά ισοπεδώνονται. 

Ας μην έχουμε την παραμικρή αμφιβολία ότι τα ίδια θα αρχίσουν να συμβαίνουν και με τους ψηφιακούς μετρητές νερού, που κι αυτούς τους άλλαξαν τζάμπα (και εν απουσία μας). Τυχαίο; Ένα κουμπί, και μείνε εσύ χωρίς νερό μέχρι να πατήσουμε ξανά το κουμπί και να σου δώσουμε νερό. Εσύ φταις που δεν είσαι συνεπής, όχι εγώ. 

Μα και τα παιδιά του ΔΕΔΔΗΕ, μου είπαν πως παλιά που λάμβαναν τοπικά εντολή διακοπής, πήγαιναν στα σπίτια και οι ιδιοκτήτες τους έπιαναν στο φιλότιμο, "περίμενε μια δυο μέρες, αντιμετωπίζω δυσκολίες, πάω να μαζέψω χρήματα από όπου μπορώ και θα τον πληρώσω το λογαριασμό, σας παρακαλώ μην το κόψετε". Ανθρώπινα. Και έκαναν πίσω πολύ συχνά, γιατί γνωρίζουν ότι πρωτίστως είμαστε άνθρωποι... 

Επίλογος


Μη σας κάνει εντύπωση αν το σενάριο "Υπουργείο Οξυγόνου" γίνει μια μέρα πραγματικότητα. 

"Μα πώς;;;" θα μου πείτε... 

Μην ανησυχείτε, θα βρουν αυτοί τον τρόπο. Όσο εμείς είμαστε προσηλωμένοι στο ΕΓΩ μας, στις ΔΙΚΕΣ μας ανάγκες, στη ΔΙΚΗ μας δουλειά, στον ατομισμό εν πάσει περιπτώσει που προωθεί όλο και πιο έντονα το όλο και πιο δυστοπικό σύστημα στο οποίο ζούμε... είμαστε εύκολη λεία. 

Καιρός να αλλάξει αυτό, δεν συμφωνείτε; 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου