Τετάρτη, 10 Σεπτεμβρίου 2014

Απάντηση στην κα. Φιλλένια Σιδέρη, Μέλος της Διοικούσας Επιτροπής της Ένωσης Ελλήνων Χημικών

Αγαπητή κα. Σιδέρη,

Με έκπληξη διάβασα χτες το άρθρο σας στην online εφημερίδα "Newsbomb". Αν και δημοσιεύτηκε στις 28 Ιουνίου 2014, τώρα μόλις αντιλήφθηκα την ύπαρξή του, μιας και το διάστημα εκείνο δεν παρακολουθούσα τα ΜΜΕ επειδή αφενός ήμουν απασχολημένη με τα αυξημένα καθήκοντα του καθηγητή Πληροφορικής την εποχή που κλείνει η σχολική χρονιά, αφετέρου ετοιμαζόμουν πυρετωδώς για το ετήσιο συνέδριο και τη συνεδρίαση ΔΣ της Διεθνούς Ένωσης Καθηγητών Πληροφορικής CSTA στο Illinois των ΗΠΑ: έχω εκλεγεί Εκπρόσωπος Διεθνούς Κοινότητας στο ΔΣ της Ένωσης. Ο λόγος που με ψήφισε η διεθνής κοινότητα των καθηγητών Πληροφορικής είναι ο αγώνας που έχω κάνει για την επαναφορά του μαθήματος του Προγραμματισμού ως Πανελλαδικά εξεταζόμενο: είναι αυτονόητο για τη διεθνή επιστημονική κοινότητα - και όχι μόνο των καθηγητών Πληροφορικής, όπως θα διαπιστώσετε παρακάτω - ότι η Πληροφορική είναι επιστήμη και όχι δεξιότητες, και ως τέτοια εξετάζεται στο πλαίσιο των εισαγωγικών εξετάσεων σε Πανεπιστημιακά Ιδρύματα σε ολόκληρο τον κόσμο.

Θα ξεκινήσω απαντώντας πολύ συνοπτικά στους ισχυρισμούς σας για συντεχνιακές ενέργειες των καθηγητών Πληροφορικής: σας προκαλώ να βρείτε έστω και μια δημοσίευση επιστήμονα του κλάδου μου που να βάλλεται κατά του κλάδου των Χημικών - όπως κάνετε εσείς κατά του κλάδου των Πληροφορικών - μετά την οπισθοδρομική απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να καταργήσει το μάθημα της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον, στο πλαίσιο μάλιστα νομοσχεδίου με τον  καινοτομικό τίτλο "Νέο Λύκειο". Αν βρείτε κάποια τέτοια δήλωση, θα σας ζητήσω εγώ η ίδια συγγνώμη εκ μέρους του συναδέλφου για τη συντεχνιακή του προσέγγιση στο θέμα.

Στο κείμενό σας κάνετε εκτενή αναφορά για τις "τραγικές επιπτώσεις" στους μαθητές και της οικογένειές τους από το επί 15 ετών σύστημα εξετάσεων που έδινε την επιλογή στους υποψηφίους να εξεταστούν είτε στη Χημεία, είτε στην Προγραμματισμό. Έψαξα να βρω μια παρόμοια διαμαρτυρία μαθητών και γονέων από άλλες χώρες για τη δυνατότητα εξέτασης του υποψηφίου στην Πληροφορική Επιστήμη (Computer Science). Μάταια: η επιλογή Computer Science βρίσκεται στο σύστημα A-levels του Ηνωμένου Βασιλείου, όπου "συμβιώνει" αρμονικά με τη Χημεία και πλήθος άλλων μαθημάτων (δείτε εδώ τον πλήρη κατάλογο). Computer Science και στο International Baccalaureate, όπου σας συνιστώ να προσέξετε ιδιαίτερα τις γραμμές 2-4:  "...regarded as an experimental science, alongside biology, chemistry, design technology, physics and environmental systems and societies" (σε μετάφραση: ...[Η Πληροφορική] θεωρείται πειραματική επιστήμη, μαζί με τη Βιολογία, τη Χημεία, την Τεχνολογία, τη Φυσική και τα Περιβαλλοντικά Συστήματα και κοινωνίες). Τέλος, στις ΗΠΑ έχουν εξελιχθεί τόσο ώστε η Πληροφορική να αποτελεί επιλογή στο εξαιρετικά απαιτητικό σύστημα εξετάσεων AP (Advanced Placement: με το εξεταστικό αυτό σύστημα ο μαθητής Λυκείου μπορεί να αποκτήσει πιστοποιημένες γνώσεις που αναγνωρίζονται ως credits στις μετέπειτα σπουδές του).

Όπως βλέπετε η ένταξη της Πληροφορικής στα συστήματα Εισαγωγικών Εξετάσεων και στις Θετικές Επιστήμες ανά τον κόσμο έχει ένα μόνο όνομα: εξέλιξη. Όμως ακόμα και στον αρχαίο κόσμο, φαίνεται πως η αλγοριθμική σκέψη δεν ήταν άγνωστη: ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων θεωρείται από την πλειονότητα των επιστημόνων Πληροφορικής ως ο αρχαιότερος υπολογιστής του κόσμου. Ως Ελληνίδα εκπρόσωπος διεθνούς οργανισμού με πάνω από 16.000 μέλη σε όλο τον κόσμο, φυσικό ήταν να επιλέξω το θέμα αυτό για την πρώτη μου ανάρτηση στο blog της CSTA: μπορείτε να τη διαβάσετε (στα αγγλικά βέβαια) εδώ.

Αν παρ'ολ'αυτά θεωρείτε ότι τα επιχειρήματά σας έχουν λογική και αξίζουν να ακουστούν, γιατί δεν απευθύνεστε στην καταξιωμένη βρετανική εφημερίδα "The Guardian"; Στις 16 Ιουνίου δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα αυτή άρθρο μου με τίτλο "Η Ελλάδα θα έπρεπε να προστατεύει τα μαθήματα προγραμματισμού H/Y στα σχολεία, όχι να τα καταργεί". Η ελληνική μετάφραση του άρθρου βρίσκεται εδώ. Πραγματικά θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον για τη διεθνή κοινότητα να μεταφράσετε το άρθρο σας στη Newsbomb και να το στείλετε για δημοσίευση στη Guardian ή σε κάποιο άλλο καταξιωμένο μέσο του εξωτερικού.

Κλείνοντας, θα ήθελα να παραθέσω εδώ - με το βιβλιογραφικό τρόπο "APA style" που σίγουρα θα γνωρίζετε - την άποψη του Noam Chomsky για το θέμα της κατάργησης του Προγραμματισμού από τις εισαγωγικές εξετάσεις:

"What an unbelievably insane decision. One of many, unfortunately." 
[Νόαμ Τσόμσκι, προσωπική επικοινωνία, 3 Ιουλίου 2014]

Θα χαρώ πραγματικά να διαβάσω τυχόν επόμενες δημοσιεύσεις δικές σας, ή της Ένωσης Ελλήνων Χημικών που εκπροσωπείτε.

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς,

Ασημίνα Θεοφιλάτου
Καθηγήτρια Πληροφορικής
Εκπρόσωπος Διεθνούς Κοινότητας στο ΔΣ της Ένωσης Καθηγητών Πληροφορικής CSTA (θυγατρικός οργανισμός της ACM)
Αργοστόλι, Κεφαλονιά





 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου